Do czego służy simering i jak założyć go na wał korbowy?

Simering, co to jest i jak działa?

Simering, nazywany również uszczelniaczem wału korbowego, to element mechaniczny służący do uszczelnienia wału korbowego w różnych maszynach i urządzeniach. Simering składa się z gumowej uszczelki oraz metalowej tulei, która pełni rolę prowadnicy i stabilizatora. Umieszczony w specjalnej obudowie, przykrywa wał korbowy, zapobiegając wyciekowi oleju lub innych płynów z wnętrza maszyny. Simeringi są zwykle wykonane z elastomerów, takich jak NBR, FKM, EPDM, HNBR, czy też z tworzyw sztucznych, takich jak PTFE.

Simeringi działają na zasadzie uszczelnienia pomiędzy dwoma powierzchniami, jedna z nich zwykle jest ruchoma, a druga nieruchoma. Uszczelnienie jest osiągane przez wprowadzenie simeringu pomiędzy te powierzchnie, tak aby tworzył on szczelne połączenie. W przypadku, gdy jedna z powierzchni porusza się, simering obraca się wokół osi, co powoduje, że jego wargi ściśle przylegają do powierzchni, zapewniając szczelność.

Dzięki simeringowi możliwe jest utrzymanie właściwego poziomu oleju w silniku lub innym urządzeniu, a tym samym zapewnienie jego niezawodnej i bezpiecznej pracy. Simering wału jest umieszczony na wałach korbowych, które obracają się w łożyskach i umożliwiają działanie mechanizmu korbowego.

Jak prawidłowo założyć simering?

Założenie simeringu na wał korbowy wymaga pewnych umiejętności i narzędzi, ale z pewnymi wskazówkami można to zrobić samodzielnie. Pierwszym krokiem jest uzyskanie właściwych narzędzi i materiałów. Będą to m.in.:

  1. Nowy simering wału - należy upewnić się, że rozmiar simeringu jest odpowiedni dla konkretnego silnika lub skrzyni biegów.
  2. Szczypce lub wyciskacz simeringu - służące do wyjęcia starego simeringu.
  3. Smar - do nasmarowania nowego simeringu przed założeniem go na wał.
  4. Młoteczek - do ostrożnego wbicia simeringu na swoje miejsce.

Po zebraniu odpowiednich narzędzi i materiałów, można przystąpić do założenia simeringu na wał korbowy. Poniżej przedstawiam krok po kroku, jak to zrobić:

  1. Wyjmij stary simering. Przed założeniem nowego simeringu należy najpierw zdjąć stary. Aby to zrobić, należy najpierw zdjąć koło pasowe lub sprzęgło, które znajduje się na wale korbowym. Następnie należy przy pomocy odpowiedniego narzędzia (np. śrubokręta płaskiego) wyjąć stary simering z osłony wału korbowego. Pamiętaj, aby dokładnie usunąć cały stary uszczelniacz.
  2. Oczyść powierzchnię. Przed założeniem simeringu, należy upewnić się, że powierzchnia wału jest czysta i gładka. W przypadku występowania zadrapań, lub innych uszkodzeń, należy wymienić wał lub dokonać jego naprawy. Następnie, należy dokładnie wyczyścić obudowę i jej powierzchnię, aby zapobiec przedostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza silnika.
  3. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy wymiary simeringu są zgodne z wymiarami wału i obudowy. Należy także upewnić się, że wybrany simering jest odpowiedni dla danego modelu i typu silnika. W przypadku nieodpowiedniego rozmiaru lub typu simeringu, może dojść do nieszczelności i uszkodzenia silnika.
  4. Nałóż smar - przed założeniem nowego simeringu należy go nasmarować za pomocą smaru. Należy nałożyć na simering cienką warstwę smaru, aby ułatwić wprowadzenie go na wał korbowy. W przypadku nieodpowiedniego lub zbyt obfitego smarowania, simering może się przesunąć lub ulec uszkodzeniu.
  5. Załóż nowy simering - po nałożeniu smaru, nowy simering należy umieścić na wał korbowy. Kiedy simering jest już odpowiednio przygotowany, można przystąpić do jego montażu. Najlepiej wykorzystać do tego specjalny narzędzie, zwane montażówką, który ułatwia i zabezpiecza proces montażu. Montażówka powinna być dobrana odpowiednio do rozmiaru simeringu i wału. Najpierw należy umieścić simering w obudowie, delikatnie wciskając go na swoje miejsce. Następnie, należy przyłożyć montażówkę do simeringu, a jej drugi koniec do wału. Ważne jest, aby montażówka była umieszczona równolegle do osi wału i aby nie naciskać na simering zbyt mocno, ponieważ może to doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku problemów z montażem, należy sprawdzić, czy simering jest odpowiednio umiejscowiony i czy nie ma przeszkód, które utrudniają jego zamocowanie.Trzeba uważać, aby nie uszkodzić krawędzi simeringu, podczas wkładania go na wał. Po upewnieniu się, że simering znajduje się na swoim miejscu, należy go delikatnie docisnąć do obudowy.
  6. Przetestuj uszczelnienie - po założeniu nowego simeringu, należy sprawdzić, czy jest on odpowiednio uszczelniony. Aby to zrobić, można wlać do skrzyni biegów lub silnika olej i sprawdzić, czy po kilku minutach nie ma wycieku oleju. Można też włączyć urządzenie i zaobserwować, czy nie występują wycieki oleju lub innych płynów. Jeśli takie wycieki występują, należy sprawdzić, czy simering został prawidłowo zamontowany i czy nie uległ uszkodzeniu. W przypadku potrzeby należy przeprowadzić ponowny montaż.

W artykule omówiliśmy podstawowe kroki montażu simeringu na wał. Montaż simeringu jest istotnym etapem w procesie naprawy lub konserwacji maszyny, ponieważ umożliwia zapobieganie wyciekowi oleju lub innych płynów z wnętrza maszyny.

Ważne jest również, aby regularnie kontrolować stan simeringu i wymieniać go w przypadku jego uszkodzenia lub zużycia. Montaż simeringu na wał jest zadaniem, które może być wykonane samodzielnie, jednak warto pamiętać o dokładności i ostrożności podczas procesu, aby uniknąć uszkodzenia simeringu lub innych elementów maszyny.

Potrzebujesz takich opisanych produktów? Zapraszamy ! Simeringi kupisz w naszym Sklepie. 
W razie pytań zapraszamy do kontaktu